Chega de Saudade, kuultava melankolia ja tarttuva rytmi Bossa Novan helmessä

 Chega de Saudade, kuultava melankolia ja tarttuva rytmi Bossa Novan helmessä

Bossa Nova, Brasilian aurinkoinen musiikkityyli, on ihastuttanut maailmaa vuodesta 1958. Se yhdistää jazzin harmoniat sambaan ja portugalinkieliseen laululyriikkaan luoden ainutlaatuista tunnelmaa. Tässä genressä on syntynyt ikimuistoisia melodioita, joista “Chega de Saudade” on yksi kirkkaimmista helmistä.

Tämä João Gilberto -nimisen artistin esittämä kappale merkitsee suomeksi “Riittää surusta”. Vaikka teksti puhuu menneestä rakkaussuhteesta ja surusta, musiikki itsessään on täynnä eloisaa rytmiä ja tarttuvia melodioita.

“Chega de Saudade” on Bossa Novan kannalta merkittävä siksi, että se oli yksi ensimmäisistä kappaleista, joka toi genreä kansainväliselle kuuluisuudelle. Kappale julkaistiin vuonna 1958 levyllä “Chega de Saudade” ja sen sävellys on Tom Jobimin käsialaa. Jobim oli yksi Bossa Novan pioneereista ja hänen musiikkinsa tunnetaan elegantista harmoniasta ja herkemmästä melodisesta ilmeestä.

João Gilberto, Bossa Novan ikoninen laulaja

Gilberto oli Bossa Nova -laulaja ja kitaristi, joka kehitti tyylille ominaisen lauluäänen. Hänen ääniään kuvailtiin usein “hiljaiseksi” tai “huohottavaksi”, ja se sopi täydellisesti Bossa Novan rauhallisiin rytmeihin.

Gilberto oli myös taitava kitaristi, joka kehitti ainutlaatuisen soittotekniikan. Hän käytti sormensa kielien hiljaiseen värähtelyyn ja loi samalla sekä rytmikästä että melodista sointia.

Gilberton rooli “Chega de Saudade” -kappaleessa oli merkittävä. Hänen laulunsa toi esille Jobimin sävellykseen sisältyvän melankolian, mutta samalla Gilberto löysi kappaleesta myös iloa ja keveyttä.

Tom Jobim, Bossa Novan “täti”

Antonio Carlos Jobim oli brasiliaisen musiikin ikoni ja yksi Bossa Novan perustajista. Hän sävelsi lukemattomia hittejä ja hänen musiikkiaan kuultiin maailmanlaajuisesti.

Jobimin musiikki on tunnettua elegantista harmoniasyystä, herkemmästä melodisesta ilmeestä ja “samban” rytmistä. Hänen tunnetuimpiin sävellyksiinsä kuuluvat “The Girl from Ipanema”, “Desafinado”, “Corcovado” ja tietenkin “Chega de Saudade”.

Jobim työskenteli monien muusikkojen kanssa, kuten Vinicius de Moraesin, João Gilberto, Elis Regina ja Astrud Gilberto. Hän voitti Grammy-palkinnon kolme kertaa ja on ikuisesti Bossa Novan historiassa merkittävänä hahmona.

“Chega de Saudade”, analysoitu: musiikki ja sanoitus

Kappaleen rakenne on klassinen Bossa Nova -muoto. Se alkaa hiljaisella kitarasovituksella, johon Gilberto liittyy laulamalla ensimmäisen säkeistön. Kappale etenee hitaasti mutta varmasti, ja Gilberto tekee useita improvisaatioita.

Sanoitus puhuu menetetystä rakkaudesta ja surusta, mutta samaan aikaan se antaa vihjeen toivosta ja uusista alkuista.

Melodian analyysi:

  • Introkitaari: Alkaa yksinkertaisella kitarasovituksella, joka luo rauhallista tunnelmaa ja asettaa sävelasteikon.

  • Ensimmäinen säkeistö: Gilberto esittää ensimmäisen säkeistön hiljaisella ja herkälla äänellään. Melodia on helppo muistaa ja se on täynnä nostalgisia tunteita.

  • Kertosäe: Kappaleen kertosäe “Chega de Saudade” toistetaan useita kertoja ja siinä Gilberto nostaa äänensä hieman korkeammalle.

  • Improvisaatio: Kappaleessa on useita improvisaatiokohtia, joissa Gilberto ja kitaristi soittavat vapaasti melodian ja rytmin mukaisesti. Nämä improvisaatiot antavat kappaleelle elollisuutta ja luovuutta.

Sanoituksen analyysi:

  • “Chega de Saudade”: Kappaleen nimi ja sanoitus toistuva “Chega de Saudade” (Riittää surusta) kuvastaa ikävään ja menetetystä rakkaudesta.
  • Surun kuvastus: Sanoituksessa puhutaan kadonneesta rakastetusta ja siitä, että on aika jättää suru taakse.

“Chega de Saudade”: Vaikutus Bossa Novaan ja musiikkiin yleensä

“Chega de Saudade” oli yksi ensimmäisistä kappaleista, jotka tekivät Bossa Novasta kansainvälisesti tunnetun genren. Kappaleen menestys johti siihen, että muita Bossa Nova -artisteja alettiin kuulla myös muualla maailmassa.

Kappaleesta tehtiin useita cover-versioita ja se inspiroi monia artisteja eri genreistä. Esimerkiksi Frank Sinatra nauhoitti “Chega de Saudade” -version vuonna 1967.

Kuunnella, kokea ja nauttia:

“Chega de Saudade” on Bossa Novan klassikko, jonka voi kuunnella uudestaan ja uudestaan löytämättä uudistakin iloa ja inspiraatiota. Kappale on todiste siitä, että musiikki voi olla samalla sekä melankolista että iloista, nostalgista ja elävää.

Lisätietoja:

Musiikkityyli Bossa Nova
Säveltäjä Tom Jobim
Esittäjä João Gilberto

Kuuntele “Chega de Saudade” ja kokea itsesi musiikin helmiin!